2015. február 18.

Vörösboros párolt lilakáposzta

Nagyon szeretem a párolt káposztát, a disznótoros ételeket - pl. hurkát, kolbászt - el sem tudom képzelni nélküle. Sült húsok, oldalas, kacsa mellé is tökéletes, de karácsonykor a szarvasgerinchez is ezt ettük. Nekem mindegy, hogy fehér vagy lilakáposzta, mindkét félét szívesen megeszem, azonban én mindig lilakáposztából készítem, vörösborban párolva.


Nagymamám régen öntöttvas lábasban készítette, persze bor nélkül. De úgy is elég különleges íze volt, ő félig megsütötte-félig párolta és nagyon rövidre vágta a káposztát. Nagyon érdekes lett a végeredmény. Határozottan finom volt.


Az én párolt káposztám viszont az alábbiak szerint készül.

Hozzávalók:
- fél kg lilakáposzta
- 1 nagy fej hagyma
- 2 evőkanál cukor
- (bor)ecet
- fél liter vörösbor
- só
- őrölt bors
- őrölt kömény
- olaj

Nálunk fél kiló káposzta kettőnknek két ebédre bőségesen elég, egy kilóból akkor szoktam párolt káposztát készíteni, amikor az egész család összegyűlik.


A káposztát vékonyra szeljük - én mindig szeletelt káposztát szoktam venni a piacon, hogy megússzam ezt a munkafolyamatot - és összeforgatjuk egy kevés sóval. Fél órát állni hagyjuk.

A hagymát apróra vágjuk, és olajon megpároljuk. Rászórjuk a cukrot és kevergetve karamellizáljuk a hagymán. A káposztát kinyomkodjuk és rádobjuk a cukros hagymára. Hozzáöntjük a bor felét és ízlés szerint (bor)ecetet. Őrölt borrsal, őrölt köménnyel fűszerezzük. Jól összekeverjük és fedő alatt pároljuk.

A maradék bort apránként adagoljuk hozzá, mindig csak akkor amikor elfőtte az előző adagot. Közben ízesíthetjük további ecettel, cukorral, sóval, köménnyel, ízlésünknek megfelelően.

Ha a fél liter bor után még nem elég puha - én kissé roppanósan szeretem - további borral vagy vízzel párolhatjuk.


Frissen is finom, de több naposan is, újra megmelegítve, akárcsak minden egyéb káposztás étel. Legutóbb házi hurkával, kolbásszal ettük, velesült hagymás krumplival.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése