2015. február 27.

Csörögefánk / forgácsfánk

Tudom, hogy vége már a farsangi időszaknak, de fánkot enni nemcsak olyankor szabad. Egész évben, bármikor jólesik, főleg hogy annyi féle variációja létezik: szalagossütőben sült túrófánkpárnacsücsketarkedli, képviselőfánk édes és sós változata, valamint burgonyafánk - hogy csak azokat említsem, amelynek receptjei blogunkon már megtalálható.

Egy elég népszerű változatról azonban még nem esett szó idáig. Gyerekkorom egyik meghatározó süteménye a csöröge- vagy más néven forgácsfánk, amelyet nagymamám készített mindig. Én pedig amikor lehetett, segítettem neki, hiszen nagyon élveztem a száz éves, rézből készült derelyevágóval formázni a tésztacsíkokat.


Sajnos nagymamám már régen nem él, én pedig azóta nem vettem részt csörögefánk készítésben. Sőt talán csak egyszer ettem az elmúlt években. Szinte már teljesen meg is feledkeztem volna róla, ha apukám nem dobja fel az ötletet, hogy anyukám szalagos fánkja és párnacsücskéje után sütne egy szép adag forgácsfánkot. Nem tiltakoztam ellene.


A csörögefánk lényegesen gyorsabban készül el mint például a szalagos fánk, hiszen nem élesztős, kelt tésztából áll. Rövid ideig kell csak pihentetni, addig például felmelegíthetjük az olajat, amelyben azután kisütjük.

Nevét az alakjáról kapta, a hosszúkás, középen bemetszett és ezen a nyíláson átfordított tészta forgácsokat formáz.


Hozzávalók:
- 25 dkg liszt
- 3 tojás sárgája
- 1 evőkanál porcukor
- 1,5 dl tejföl
- 5 dkg vaj
- csipetnyi só
+ sütéshez olaj

Öntsük egy tálba a lisztet, morzsoljuk bele a vajat, majd adjuk hozzá a porcukrot, tejfölt, sót és a tojások sárgáját. Gyúrjuk össze sima, egynemű tésztává, formázzuk gömbbé és tegyük hűtőbe kb. negyed órára.

Kezdjük el melegíteni az olajat.


A tésztát lisztezett felületen nyújtsuk néhány milliméter vastagságúra és derelye- vagy pizzavágóval vágjunk belőle hosszúkás, négyzet alakú darabokat. Mindegyik közepébe metsszünk egy csíkot és ezen fordítsuk át a tészták egyik végét.

Forró olajban süssük aranybarnára a fánkok mindkét oldalát.


A kisült fánkokat forgassuk meg porcukorban, és még langyosan kínáljuk lekvárral. A fotón a Méhes-Mézes különleges minőségű mézes meggy lekvárja látható, amely hozzáadott cukrot egyáltalán nem tartalmaz. Gyümölcsöt viszont annál inkább!

További termékinformáció ezen a linken olvasható a Méhes-Mézes lekvárokról.

Langyosan a legfinomabb! A tejfölnek köszönhetően azonban nagyon puha tésztája van ennek a fánknak, így másnap is fogyasztható.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése