2015. január 30.

Hercegnő burgonya édesburgonyából

Előre szeretném leszögezni, hogy még soha életemben nem készítettem hercegnő burgonyát. Csak ettem, de azt is ritkán. A vörösboros szarvasgerinc mellé azonban nem hétköznapi köreteket szerettem volna készíteni. Úgy gondoltam, a hercegnő burgonya eléggé különleges, ráadásul szép és mutatós.

Na, ez utóbbi két tulajdonsága a képeken nem annyira látszik, kifejezetten formátlanra sikeredtek, mert természetesen a krumpli sem volt hétköznapi amiből készítettem. Ugyanis édesburgonyát használtam hozzá. Főzve-összetörve nem lehet olyan egyenletesen krémessé dolgozni mint a hagyományos krumplit, a benne található szálak (rostok) kissé darabossá teszik, emiatt a habzsákból is nehezebb szép formájúra kinyomni.


Tudtátok?

"A szubtrópusok egyik legfontosabb népélelmezési cikke az édesburgonya [...] amelyet óceániai útleírásokból kumara, spanyol nyelvterületeken batáta, egy japán étterembe térve pedig satsuma-imo néven ismerhetünk. A magyar neve megtévesztő, ugyanis bár a megvastagodott tároló-gyökere, amelyet étkezéshez használnak, nagyon hasonlít a mérsékelt égöv burgonyájához, de rendszertani besorolása szerint nem burgonyaféle, hanem a szulákfélék nemzetségébe tartozó, évelő növény. Maga a növény sem hasonlít a burgonyához: hosszú, kúszó indái vannak, levelei nagyok, szív alakúak, virágai hasonlóak a hajnalkáéhoz.. [...]

Az édesburgonya húsos, gumószerűen megvastagodott gyökere szénhidrátban és (különösen a sárga húsú fajta) béta-karotinban gazdag. [...]

Értékes ásványi anyagokat tartalmaz: kalcium, vas, magnézium, mangán, kálium, foszfor, nátrium, szelén, réz és cink is található benne. [...] a batátának gazdag ásványi anyagtartalma miatt daganatmegelőző hatásai is van, csökkenti a gyomorrák és a májbetegségek kockázatát és antioxidánsai, vitaminjai és proteinjei segítenek megőrizni a fiatalságot. Energiatartalma száz grammban 117 kalória, így akár a fogyókúrázók is beilleszthetik étrendjükbe."

További érdekességet a HáziPatika.com oldalon olvashattok az édesburgonyáról.


A hercegnő burgonya elkészítése pedig nagyon egyszerű.

Hozzávalók:
- 50 dkg (édes)burgonya
- 2 tojás sárgája
- só
- 5 dkg vaj
- esetleg szerecsendió, őrölt bors

A krumplit megpucoltam, kis kockákra vágtam és enyhén sós vízben feltettem főni. Amint megpuhult, leszűrtem róla a vizet. Még melegen áttörtem, hozzáadva a vajat. Beletettem a tojássárgáját is (aki szeretné, fűszerezheti szerecsendióval, borssal) és robotgéppel kissé habosra kevertem.

Habzsákba töltöttem és sütőpapírral bélelt sütőlapra kis halmokat nyomtam. 200 fokos sütőben pirulásig sütöttem.


A szarvasgerincet egy ovális tálra szedtem, felszeleteltem és körérendeztem a hercegnő burgonyákat. Nagyon jól mutatott együtt a sötét színű hús és az élénksárga köret.


Csak ajánlani tudom! Könnyű, finom, különleges ízű köret. Természetesen hagyományos burgonyából is ugyanígy készül. Lehet akár reszelt sajtot is hozzáadni, pirosabbra sütni, másfajta fűszereket belekeverni.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése