2014. december 3.

Mézeskalács torta

Karácsonyi torta, bár múlt héten András névnapjára készítettem. Már régóta szemezett vele és megosztotta velünk a linket Citromhab gyönyörű blogjáról, finoman célozva arra, hogy szívesen elfogadná névnapjára.

Nem is volt kérdés, hogy szívesen megsütöm, annál is inkább mert azonnal beleszerettem a kép alapján. Persze rögtön tudtam, hogy én megközelítőleg sem tudok olyan látványos díszítést varázsolni a tetejére mint Citromhab, de gondoltam, majd rögtönzök valamit.

Ilyen lett a végeredmény:



A tojáshabos díszítéssel, írókázással mindig meggyűlt a bajom, így azt a lépést nagyvonalúan átugrottam. Mindössze terülőmázat simítottam rá és ezt szórtam meg cukorgyönggyel és cukorkákkal. Na jó, meg a kimaradt tésztából szaggattam 4 db virágformát.

Citromhab 18 cm átmérőjű tortához írta a mennyiségeket, én nagyobbat szerettem volna készíteni, így másfélszeresére növeltem az adagokat és kisebb módosítással eszerint készítettem a tortát:

Hozzávalók a tortalapokhoz:
- 45 dkg liszt
- 11 dkg porcukor
- 15 dkg olvasztott méz
- 2 kisebb tojás sárgája
- 19 dkg vaj
- 1,5 kávéskanál szódabikarbóna
- 1 púpozott mokkáskanál mézeskalács fűszerkeverék

A száraz hozzávalókat egy tálban összekevertem, hozzáadtam a tojássárgáját, vajat, mézet. Gyorsan összedolgoztam, sima tésztává. Gömböt formáztam belőle és fóliába csomagolva hűtőbe tettem.

Sajnos nem volt sok időm, így nem tartottam benne 2-3 órán keresztül, mindössze addig amíg a krémet elkészítettem.


Hozzávalók a krémhez:
- 4,5 dl tej
- 4,5 evőkanál tej
- 23 dkg vaj
- 15 dkg porcukor
- 1,5 kávéskanál vaníliakivonat

A tejet egy lábasba öntöttem, csomómentesre kevertem a lisztet benne, majd folyamatos keverés mellett sűrűre főztem. Kihűtöttem.

A vajat a cukorral és a vaníliakivonattal kihabosítottam, majd apránként adagolva hozzá a tejes masszát sima krémmé kavartam.


A tésztát öt egyenlő részre osztottam, gömbökké formáztam és egyenként elvégeztem a következő műveletet: a tésztagömböt vékonyra nyújtottam, egy lapostányért fejjel lefelé ráfektettem és körbevágtam. A korongot átemeltem egy sütőpapírral bélelt sütőlapra és 170 fokra előmelegített sütőben 12 perc alatt készre sütöttem. Ekkor még kicsit lágy volt a tészta, de a levegőn megszilárdult.

Mind az öt lapot kisütöttem, a leeső tésztát összegyúrtam, kinyújtottam és virág alakúra szaggattam. Az utolsó lappal együtt megsütöttem.

Amint a tortalapok kihűltek, a krémmel váltakozva rétegezve megtöltöttem. A torta tetejére terülőmázt készítettem.

Hozzávalók a mázhoz:
- 1 tojásfehérje
- kb. 20 dkg átszitált porcukor
- 1 teáskanál étkezési keményítő
- 1 kávéskanál víz

A tojásfehérjét robotgéppel félkeményre vertem, majd fokozatosan adagoltam hozzá a porcukrot és a keményítőt. A végén beledolgoztam a vizet is. Akkor van készen, amikor nagyon lassan folyik le a habverőről.

Ezzel a mázzal vontam be belülről kifelé haladva a torta felső lapját. Kb. 2 órát hagytam a hűtőben dermedni-száradni, majd cukorgyöngyökkel, cukorkákkal és a mézeskalács virágokkal díszítettem.



Másnapra tökéletesen megszilárdult a máz és teljesen megpuhult a tészta. Nagyon-nagyon finom torta, kellemesen édes, fűszeres, szinte szétolvadt a számban.

András nagyon jól választott. Köszönöm a receptet, Citromhab.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése