2012. október 20.

Amerikai almás pite

Körülbelül egy hónapja hallottam a rádióban, hogy egy magyar mezőgazdasági szervezet szeretné elérni, hogy a jó minőségű magyar almákat is lehessen az áruházláncokban vödrös akcióban kapni, ugyanúgy ahogy a narancsot. Úgy láttam, sikerült a tervüket megvalósítani, mert a Lidl-ben nem sokra rá megjelentek ezek az almák és a kedves vásárló 799 Ft-ért válogathatott magának egy egész vödörnyit. Én is kihasználtam ezt az akciót.

Az alma egy részéből kétszer is sütöttem almás pitét, méghozzá ezt a fajtát, mert nekem ez a kedvencem. Szeretem, hogy a vékony, vajas tészta között rengeteg a gyümölcs.


Pár éve Bee-től tanultam ezt a sütit. Amikor ő először sütötte meg, akkor hozott át nekünk egy kis kóstolót és már akkor beleszerelmesedtem. Azonnal elkértem tőle a receptet. Jó néhányszor elkészítettem már és egy ici-picit átdolgoztam, mert nekem így lett az igazi:

Hozzávalók:
- 40 dkg liszt
- 2 dkg porcukor
- 20 dkg vaj
- 4 evőkanál hideg víz
- csipetnyi só

A töltelékhez:
- 1,1 kg alma (tisztítás, darabolás után)
- 3 dkg liszt
- fahéj
- 2 csomag vaníliás cukor
- 8 dkg kristálycukor
- 2 dkg vaj

A tetejére:
- tej
- barnacukor


A tészta hozzávalóit gyúródeszkán összegyúrtam. Lágy állagú vajjal dolgoztam, így pillanatok alatt összeállt. A tésztát kettévágtam, méghozzá úgy, hogy az egyik felét kicsit nagyobbra hagytam, mint a másikat, mivel az kerül majd a tortaformába és az oldalát is be kell takarni vele, egészen a pereméig fel kell érnie.

Mindkét felet gombóccá formáltam és kör alakúra nyújtottam őket. A nagyobbik felet beleigazgattam a kapcsos tortaformába.

Bee receptje szerint a tésztát összegyúrás után néhány órára hűtőbe kell tenni, mint a vajas tésztákat általában. Úgy lesz igazán finom. Én ezt a részt általában kihagyom. Csináltam már így is, úgy is, nagy különbséget nem érzékeltem egyik változat esetében sem. 

A tortaforma alját ki szoktam bélelni sütőpapírral, de ez csak azt a célt szolgálja, hogy ha sütés után nem emelem át egy másik tányérra, akkor a pite felvágásakor ne sérüljön a teflon sütőforma. Egyébként ha teflonos a sütőforma, akkor nem ragad bele süti a vajtartalom miatt.


Az almát meghámoztam, negyedekre vágtam, a magházukat eltávolítottam. A negyed almákat felszeleteltem. Egy keverőtálban összekevertem a fahéjjal, liszttel, cukorral, vaníliás cukorral. A tésztával kibélelt sütőformába szórtam és elrendezgettem benne. Vajszeletekkel megszórtam a tetejét.

A kisebbik tésztalappal befedtem az egészet. Széleit összenyomkodtam az alsóval. Tetejére hosszúkás lyukakat vágtam, megkentem tejjel és megszórtam barnacukorral.

160 fokra előmelegített sütőben kb. 45 percig sütöttem amíg szépen megpirult a pite.


Ha nagyon ínyenc akarok lenni, akkor még langyosan eszem fagyival. Életemben először 1999-ben ettem ilyen almás pitét fagyival, méghozzá Angliában. 3 hetes tanulmányi kiránduláson voltam Broadstairs-ben és egy fantasztikus családnál laktam. Az anyuka minden nap valami finomságot főzött és sütött. Ők nem a tipikusan angol, ízetlen ételeket ették és én ezen nagyon csodálkoztam. Egyik nap almás pitével és fagyival vártak haza és bevallom, én ettem aznap a legtöbbet a sütiből, nekik nem nagyon maradt. :)



2 megjegyzés:

  1. Mindent a leírással megegyezően készítettem, mégis többszöri próbálkozásra sikerült a tészta formába helyezése. Valami nagyon nem jó vele, mert nyersen is tört a tészta, és amikor elkészült, az almatöltelék félig nyers maradt annak ellenére, hogy betartottam a sütési hőfokot és a sütési időt. :( Az biztos, hogy én nem készítem el ismét és senkinek sem ajánlom.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Névtelen!
      Nagyon sajnálom, hogy ilyen negatív tapasztalatod lett mind a tésztával mind a töltelékkel. Ahogyan írtam, én már egy kipróbált receptet kaptam a barátnőmtől, és ő is, én is azóta is rendszeresen megsütjük ezt a tortát. Valamint már több barátunknak továbbadtuk, eddig senki nem számolt be ilyen tapasztalatról.
      Mindenesetre köszönöm, hogy ezt is megosztottad velünk.
      Üdvözlettel: Bea

      Törlés